Sajtóközlemények

A Knorr-Bremse 2015-ben közel 6 milliárd eurós értékesítést és közel 1 milliárd eurós adózás előtti nyereséget tud felmutatni

2016. március 29.

  • Az értékesítés az előző évhez képest 12%-kal, 5,83 milliárd euróra nőtt
  • Az adózás előtti nyereség és a nettó nyereség 20, illetve 15%-kal nőtt az előző évhez képest
  • Valamennyi működésre vonatkozó mutatószám rekordszintet ért el
  • 2010 óta a csoport összesen több mint 2,8 milliárd eurót fordított a fejlesztő és gyártó létesítmények bővítésére (1,3 milliárd euró), valamint új rendszerek és termékek fejlesztésére (1,5 milliárd euró)
  • Münchenben elkészült az úttörő vizsgálati és fejlesztési központ, tovább erősítve a vállalatcsoport vezető szerepét az iparági technológiák terén

  • A Knorr-Bremse AG igazgatótanácsa: dr. Peter Laier, dr. Lorenz Zwingmann, Klaus Deller, dr. Dieter Wilhelm (balról jobbra).

  • Klaus Deller, a Knorr-Bremse AG igazgatótanácsának elnöke.

  • Az új müncheni vizsgálati és fejlesztési központ, ahol a vasúti és haszongépjárművek fékrendszereinek következő generációja születik.

  • A metróvonalak alkotják Kínában a tömegközlekedés gerincét. Az elmúlt 25 évben a Knorr-Bremse jóval 10 000 feletti kínai metrókocsit szerelt fel fékrendszerrel.

  • Száguldás a jégen át Svédországban: A téli tesztelés során a sofőrök szélsőséges körülmények között próbálnak ki minden Knorr-Bremse haszongépjármű-rendszert.

Működésének 110. évében a Knorr-Bremse ismét értékesítési és nyereségrekordot ér el. A 2015-ös pénzügyi évben a világ vezető vasútijármű- és haszongépjármű-fékrendszereket gyártó vállalata 12%-os növekedést tapasztalt az értékesítésben, mely így elérte az 5,83 milliárd eurót (2014-es adat: 5,21 milliárd euró). Az adózás előtti nyereség összesen 977 millió eurót tett ki (2014-es adat: 847 millió euró). A 2015-ös év nettó nyeresége 15%-kal emelkedett, és elérte a 645 millió eurót (2014-es adat: 560 millió euró), mely 11,1%-os értékesítésarányos nettó megtérülést eredményezett (2014-es adat: 10,8%). A beérkező megrendelések értéke 5,67 milliárd euró volt, ez 3%-kal több, mint ez előző évben (5,51 milliárd euró).

Klaus Deller, a Knorr-Bremse AG vezetőségének elnöke szerint: „Innovációs képességünknek, valamint a járműgyártók és -üzemeltetők számára nyújtott valódi hozzáadott érték megteremtésére helyezett egyértelmű hangsúlynak köszönhetően ismét erősítettük vezető szerepünket a vasúti és haszongépjármű ágazatában világszerte, miközben minden lényeges mutató esetében rekordszintet értünk el, beleértve a minőséget, a pontos szállítást és a vevői elégedettséget is. Ennek eredményeként az elmúlt évben kétszámjegyű növekedésről számolhattunk be az értékesítés és a nyereség tekintetében egyaránt.”

2015. nemcsak a vállalat 110. évfordulójáról volt nevezetes, hanem annak 30. évfordulójáról is, hogy Heinz Hermann Thiele átvette a vállalat vezetését. Deller szavaival: „Amikor 1985-ben Thiele megvásárolta a Knorr-Bremsét, az a német üzleti élet közelmúltjának legsikeresebb vezetőségi kivásárlása volt. A vállalat figyelmét a központi üzletágakra összpontosította, és az elmúlt 30 évben több mint harmincszorosára növelte az értékesítést. Egy hanyatló vállalatot változtatott át napjaink globális piacvezetőjévé azáltal, hogy széles mozgásteret biztosított a vállalat tevékenységi területein belül, ami további, átlagon felüli növekedéshez teremtett ideális körülményeket.”

Befektetés a jövőbe

A jövőbeli sikereket biztosítandó, a Csoport 2010 óta több mint 1,3 milliárd eurót fektetett termelő és fejlesztő létesítmények építésébe és bővítésébe. Az elmúlt pénzügyi évben a tőkeráfordítások 210 millió eurót tettek ki (2014-es adat: 161 millió euró). Az müncheni telephely új vizsgálati és fejlesztési központja, amely a vállalat történetében a legnagyobb beruházásnak számít, 2015 végén készült el. Összességében a Knorr-Bremse 90 millió eurót ruházott be a megépítésébe és berendezéseibe, többek között 100-nál is több próbapadba. A cél a vasútijármű- és haszongépjármű-fékrendszerek következő generációjának kifejlesztése – olyan rendszereké, amelyek számolnak a jövő elvárásaival is. Ennek érdekében az új vizsgálati és fejlesztési központ világszinten is páratlan infrastruktúrát biztosít a vállalat fejlesztőmérnökeinek. Az új létesítményben két vállalati divízió több mint 300 mérnöke és technikusa fog dolgozni a szinergiák kiaknázásán, miközben interdiszciplináris munkát végeznek az egymáshoz kapcsolódó termékeken és rendszereken.

A kutatás-fejlesztés területén végrehajtott átlagon felüli beruházások gyümölcseként az elmúlt években a Knorr-Bremse képes volt jelentősen erősíteni globális technológiai vezető szerepét, valamint megőrizni előnyét versenytársaival szemben. Az elmúlt pénzügyi évben a vállalat tovább növelte összes kutatás-fejlesztési kiadását, amely így elérte a 347 millió eurót (2014-es adat: 296 millió euró) – ez a konszolidált árbevétel 6,0%-ánek felel meg (2014-es adat: 5,7%). Ez azt jelenti, hogy 2010 óta a Knorr-Bremse több mint 1,5 milliárd eurót fordított új termékek és rendszerek fejlesztésére. A 2015-ös pénzügyi évben 3348 munkavállaló dolgozott a kutatás és fejlesztés területén, amely a munkaerő-állomány 13,8%-át teszi ki (2014-es adat: 13,0%).

A 2015-ös év végén a Knorr-Bremse Vállalatsoport 24 275 főt foglalkoztatott (munkaerő-kölcsönzés nélkül 21 783 főt). Ez 1,5%-os növekedésnek felel meg az előző évhez képest (munkaerő-kölcsönzés nélkül 4,3%-nak). 2015 végén a munkavállalók 53,0%-át az európai (nyugat- és kelet-európai)/afrikai/közel-keleti régióban, 19,7%-át Észak- és Dél-Amerikában, 27,3%-át pedig Ázsiában/Ausztráliában foglalkoztatta a cégcsoport. Az Aldersbachban, Berlinben, Drezdában, Holzkirchenben, Münchenben és Schwieberdingenben található hat német üzem év végén összesen 4742 főt foglalkoztatott (2014-es adat: 4846 fő), amely a teljes munkaerő-állomány 19,5%-át teszi ki.

Felelősség a siker fenntarthatóságáért

A Knorr-Bremse mint családi vállalkozás számára a távlatokban gondolkodás és a felelős magatartás mindig a vállalat üzleti modelljének alapvető részét képezte. 2015-ben a Knorr-Bremse képes volt további fejlődést elérni a környezet- és klímavédelem tekintetében, és nemcsak energia- és vízfelhasználását, hanem szennyezőanyag-kibocsátását is csökkentette.

Az önhibájukon kívül környezeti katasztrófák, balesetek, fegyveres konfliktusok, szegénység vagy betegség áldozatává váló embereket támogató Knorr-Bremse Global Care szervezet tavaly ünnepelte tizedik évfordulóját. „A Global Care munkája segít a Knorr-Bremse társadalmi felelősségvállalásának dokumentálásában” – mondta Klaus Deller. Amióta a Global Care-t megalapították, 190 projekt keretében mintegy 14 millió eurót bocsátott rendelkezésre több mint 625 000 szükséget szenvedő ember megsegítésére. „Emellett önkéntesként segítő munkavállalóinkkal együtt Local Care kezdeményezésünk részeként támogatjuk azokat a szociális és jótékonysági intézményeket is, amelyek üzemeink közelében helyezkednek el világszerte” – tette hozzá Deller.

Üzletfejlesztés 2015-ben, divíziók szerint

A vasúti járművek számára stabil a globális piaci környezet, így a Vasútijármű-rendszerek részlege 12%-os növekedést könyvelhetett el az előző pénzügyi év során, mivel az eladások értéke elérte a 3,34 milliárd eurót (2014-es adat: 2,98 milliárd euró). Ezt a dinamikus fejlődést elsősorban az Egyesült Államok vasúti szállítmányozási ágazatának exponenciális növekedése, valamint az ágazat globális utópiaci tevékenységeinek nagyon kedvező alakulása ösztönözte. Az előző pénzügyi évben a Knorr-Bremse RailServices ismét képes volt számos karbantartási és modernizálási megállapodást megkötni, amelyek közül több olyan is van, amely 15 évnél hosszabb távra szól. Az egyik közelmúltbeli példa a brazil RUMO/ALL társaságtól kapott jelentős megrendelés: a Knorr-Bremsének nemcsak mintegy 8500 – Dél-Amerika legnagyobb vasúti logisztikai üzemeltetőjének tulajdonában lévő – tehervagon fékberendezését kell felújítania, hanem kizárólagos megbízást kapott arra is, hogy a következő 15 évben karbantartsa a fékeket. A vonatvezérlés szakértőjének számító Selectron Systems AG 2015 elején történt megvásárlásával a Knorr-Bremse a vasúti járművek automatizálására szolgáló elemekkel és megoldásokkal bővítette ki portfólióját.

Annak ellenére, hogy a teherautógyártás volumene világszerte csökken, a Haszongépjármű-rendszerek részlege 12%-kal tudta növelni értékesítéseinek számát, amely így összesen 2,49 milliárd eurót tett ki (2014-es adat: 2,23 milliárd euró). Az elmúlt pénzügyi évben a Knorr-Bremse főként a haszongépjárművek európai és észak-amerikai piacának kedvező alakulásából profitált. A vállalat Európában a fontos piaci szegmensekben képes volt növelni részesedését, és megelőzni a versenytársakat a legnagyobb OEM-ek megbízásainak elnyerésében. Új megrendeléseket szerzett például a Knorr-Bremse elektronikus

fékvezérlő rendszerekre, elektronikus rögzítőfékekre és intelligens vezérlőrendszerrel rendelkező kompresszorokra. Ezen kívül a vállalat a piacvezető gyártókkal kötött hosszú távú megállapodást az ST7 pótkocsitárcsafékek szállítására, ezáltal jelentős piaci részesedéshez jutott ebben a szegmensben is.

Az elmúlt pénzügyi évben a Knorr-Bremse amerikai egyesült államokbeli leányvállalata, a Bendix eladta az egymilliomodik levegőműködtetésű tárcsaféket, és az ESP elektronikus menetstabilizáló rendszerével masszív növekedést ért el az értékesítésben, amely mára átlépte a 400 000-es határt. Wingman Fusion nevű új vezetéstámogató rendszerének bemutatásával a Bendix 2015-ben a haszongépjárművek innovatív biztonsági berendezései iránt Észak-Amerikában mutatkozó megnövekedett keresletre reagált. A Wingman Fusion a legfejlettebb ütközésmérséklő rendszer a piacon. Az Amerikai Egyesült Államokban a fejlett vezetéstámogató rendszerek (Advanced Driver Assistance System, ADAS) piacán a Bendix a piacvezető.

Emellett 2015-ben vette kezdetét a fékalkatrészek és vezérlőrendszerek gyártása a Knorr-Bremse és a legnagyobb kínai teherautógyártó, a Dongfeng közös vállalatánál. A jövőben a termékskálába bekerülnek majd a levegőellátás, az erőátvitel-szabályozó rendszerek, valamint a közepes és nehéz haszongépjárművek kipufogófék-alkatrészei is.

Üzletfejlesztés 2015-ben, régiók szerint

A vizsgált év során a globális gazdaság mérsékelt növekedést mutatott. A ipari országok gazdasági talpra állásával a fejlődő és feltörekvő gazdaságok csökkenő növekedési rátái álltak szemben. A vasúti járművek piacán a piaci környezet világszerte stabil maradt az előző évhez viszonyítva. A globális haszongépjármű-piac további hanyatlást mutatott 2015-ben. Nyugat-Európa, Észak-Amerika és Japán növekvő tehergépjármű-termelésével szemben Kína és Brazília termelése csökkent.

A Knorr-Bremse üzleti tevékenysége kedvezően alakult az európai/afrikai/közel-keleti régióban. Az értékesítés 6,7%-os növekedéssel elérte a 2,62 milliárd eurót (2014-es adat: 2,45 milliárd euró). A vasúti járművek piaca az előző évi szinten maradt. Miközben Németországban, Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban a piaci volumen az előző évhez képest nagyrészt változatlan maradt, Oroszországban a meglévő keretmegállapodásokon belüli, projekthez kötődő lehívásokat a következő évekre halasztották. A Knorr-Bremse fontos megrendelések megszerzésével tudta megtartani vezető piaci pozícióját. Például a vállalat látja el a Hitachi Rail által gyártott AT200 szériához tartozó regionális szerelvényeket fék- és ajtórendszerrel, valamint a Bombardier Transportation Twindexx emeletes kocsijait is, amelyek ennek az évnek a végétől regionális járatként közlekednek München és Nürnberg között. Emellett a VALE bányászati társaság, amely Mozambik és a dél-afrikai Malawi között üzemeltet egy vasútvonalat, a Knorr-Bremsétől származó új fékrendszereket üzemel be majdnem 300 tehervagonjában.

Az európai haszongépjármű-előállítás a 2014-es 9,5%-os visszaesést követően 2015-ben 5,5%-kal nőtt. A talpra állás mögött azok a kedvező folyamatok állnak, amelyek Németországban, Spanyolországban, Olaszországban és az Egyesült Királyságban zajlottak. A Haszongépjármű-rendszerek részleg sem mutatott szerényebb növekedést a piaci részesedés terén egy fontos európai haszongépjármű-gyártóval kötött olyan többéves megállapodás megkötése révén, amely az elektronikus fékrendszerek és csavarkompresszorok szállítását szabályozza. Az elmúlt évekhez hasonlóan a tárcsafékek és elektronikus fékrendszerek (EBS, ABS és ESP) termékszegmense adta a húzóerőt az értékesítés növekedésében.

A vállalat Észak- és Dél-Amerikában 1,43 milliárd eurós értékesítést ért el, amely 23,1%-os növekedést mutat az előző évhez képest (2014-es adat: 1,16 milliárd euró). A vasúti járművek iránti kereslet Észak-Amerikában stabilan magas szinten maradt 2015-ben. A Knorr-Bremse ismét képes volt piaci pozíciójára építeni az olyan új termékek piacra kerülésének köszönhetően, mint a VV-1000T olajmentes kompresszor.

Az észak-amerikai teherautógyártás profitált az Amerikai Egyesült Államok gazdaságának kedvező alakulásából, és jelentős, 7,7%-os növekedést mutatott (2014-es adat: +18,8%). A Knorr-Bremse Bendix leányvállalata nemcsak az OEM-gyártókkal kapcsolatban tudta még jobban megerősíteni pozícióját, hanem 2015-ben az utópiaci szektor számára is sikeresen kibővítette felújított alkatrészekből álló portfólióját. A dél-amerikai vasútijármű-szektorban az előző évi szinten stagnált a kereslet. A szomszédos országokra is hatást gyakorló jelentős brazíliai politikai és gazdasági válság miatti visszaesést a közeljövőben várhatóan nem ellensúlyozzák pozitív folyamatok. Az előző évhez hasonlóan 2015 is további, a recesszió által kiváltott csökkenést hozott a dél-amerikai teherautógyártásban. Összességében a 2013-as 28,4%-os visszaesést követően a piac 2014-hez képest 46,6%-os esést mutatott 2015-ben.

Az ázsiai/ausztráliai régióban az értékesítés 2015-ben 12,1%-kal növekedett, és elérte az 1,78 milliárd eurót (2014-es adat: 1,59 milliárd euró). Ázsia/Ausztrália vasútijármű-piacain a nagy sebességű járművek kínai szektorának kereslete a meghatározó. A Knorr-Bremse 2015-ben 521 nagy sebességű vonathoz szállított fékberendezést, valamint az ajtó-, illetve a hűtő-, fűtő- és légkondicionáló rendszerek egy részét, melyek összértéke meghaladta az 500 millió eurót. A Knorr-Bremse a helyi tömegközlekedési infrastruktúra bővüléséből is profitált: itt a vállalat metrókocsik és könnyű vasúti járművek berendezéseinek szállítására vonatkozó új megrendeléseket tudott szerezni. Annak érdekében, hogy Kínában tovább erősítse jelenleg is erős piaci helyzetét, valamint hogy részese legyen a helyközi közlekedési szegmens bővülésének, a Knorr-Bremse az elmúlt évben kibővítette szucsoui üzemét, és közös vállalatról írt alá megállapodást partnervállalatával, a GuoTonggal.

2015-ben gyengén teljesítettek Ázsia/Ausztrália haszongépjármű-piacai. A teherautógyártás jelentősen, 11,8%-kal elmaradt az előző évitől (2014-es adat: -2,7%). Indiában (44,5%-kal) nőtt a teherautógyártás, de Japánban (-5,2%) és Kínában (-24,1%) csökkent a termelés.

2016-os kilátások

A 2016-os üzleti évre a Knorr-Bremse erősen változékony piaci környezetet vár, amelyben a regionális piacokra nagy bizonytalanság nyomja rá bélyegét. Ebbe beletartoznak a feltörekvő országok geopolitikai kockázatai, gazdasági válságai, valamint a kínai gazdaság alakulása. „E kihívást jelentő háttérkörülményektől függetlenül kiemelkedően jónak látjuk pozíciónkat ahhoz, hogy 2016-ban ismét megtartsuk vezető helyünket a világpiacon” – mondta Klaus Deller. „Termék- és szolgáltatásportfóliónk szisztematikus bővítése, valamint rendszereink intelligens összekapcsolhatósága révén a Knorr-Bremse a járműgyártók és -üzemeltetők első számú partnere lesz.”

Ami a vasútijármű-rendszerek szektorát illeti, a Knorr-Bremse a legfontosabb nemzetközi vásáron, a szeptemberi, Berlinben megrendezett InnoTrans-on fogja bemutatni azokat az innovatív rendszermegoldásait, amelyekkel a személy- és teherszállító vonatokat teszi biztonságosabbá, kényelmesebbé és hatékonyabbá. A fékbetét-specialista TMD Friction vasúti közlekedési üzletágának 2016 elején történő átvételével a Knorr-Bremse a jövőben alacsony zajkibocsátású, azbesztmentes fékbetéteket tud majd nyújtani az eredeti berendezések szektorában is. A német szövetségi kormány és a Deutsche Bahn nemrég jelentette be arra vonatkozó terveit, melyek szerint 2020-ra csak alacsony zajkibocsátású kocsik fognak közlekedni az ország sínjein. Az ICER Rail közös vállalaton keresztül a Knorr-Bremse már most is gyárt alacsony zajszintű, azbesztmentes LL fékbetéteket, amelyeket a meglévő kocsiállomány modernizálására terveztek. Ebben a szegmensben a Knorr-Bremse nemrég megduplázta termelési kapacitását, hogy megbirkózzon a növekvő kereslettel.

A haszongépjármű-rendszerek szektorában a Knorr-Bremse többek közt azon dolgozik, hogy moduláris felépítésű, bővíthető fékvezérlőrendszert fejlesszen ki, valamint a tárcsafékek egy olyan új generációját, amely lehetővé teszi a járműüzemeltetők teljes életútköltségének (TCO) csökkentését. A szeptemberben Hannoverben tartott IAA Nemzetközi Haszongépjármű-bemutatón a Knorr-Bremse az automatizált vezetést támogató új rendszermegoldásokat mutat be. Ezen túlmenően a közelgő frankfurti Automechanika B2B vásáron bemutatkozik a Knorr-Bremse új utópiaci márkája, a „TruckServices”, amely gazdaságos megoldásokat kínál a szerelők, a műhelyek, a járműparkok és a sofőrök számára a jármű teljes életciklusa során.

 

Bucsai Edina

Tel: +36 76 511 738
Mobil: +36 30 428 5115
e-Mail: edina.bucsai@knorr-bremse.com

Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
Knorr-Bremse TruckServices
H-6000 Kecskemét, Georg Knorr u. 8.
Hungary

Kovács Beatrix

Tel: +36 1 2894 109
Mobil: +36 30 190 9710
e-Mail: beatrix.kovacs@knorr-bremse.com

Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft.
Knorr-Bremse Rail Vehicle Systems Budapest
H-1238 Budapest, Helsinki út 105.
Hungary

Sajtólista



Share