State-Supported (NKFIH) Innovation Development 2018-1.1.2-KFI-2018-00098

Innovációs fejlesztés NKFIH támogatással

Intelligens vezetéstámogató rendszerek fejlesztése

Napjainkban a közúti közlekedés már komoly eredményeket mutat fel az önvezető járművek területén. Egyértelmű, hogy a kötöttpályás közlekedés is el fog mozdulni ebbe az irányba. A teljesen önvezető kötöttpályás járművekkel szemben még nagyobb kihívások állnak, mint a közúti közlekedés esetén, mivel egyrészről összetettebb forgalmi szituációk fordulhatnak elő, másrészről pedig a veszélyhelyzetekben lehetséges fékezési metódusoknak szigorúbb előírásoknak kell megfelelniük az utas- és árubiztonság miatt. A projektünkben megcélzott fejlesztések a kötöttpályás járművek önvezető képességének való eléréséhez szükséges „előszobaként” tekinthetők.

Kutatásunk és fejlesztésünk célja, hogy olyan vezetés támogató rendszereket alkossunk a kötöttpályás járművek számára, amik segítséget nyújtanak a jármű vezetőjének, ill. a jármű üzemeltetőjének. A fejlesztési projektünk egy különböző időjárási, napszakbéli és forgalmi helyzetek között is működőképes ütközés elkerülő rendszer kifejlesztését célozza. Valós körülmények között előállhatnak olyan környezeti, látási viszonyok, amikor egy tisztán szenzorokból és feldolgozóegységekből felépített rendszer működésének korlátozása lehet szükséges. Ilyen eset lehet például, mikor a síneket levelek, vagy hó fedi és kamerával szeretnénk meghatározni a jármű haladási trajektóriáját. Annak érdekében, hogy ezen korlátozási események számát minimalizálni tudjuk és így a rendszer rendelkezésre állását maximalizáljuk, fejlesztési projektünk során a pozíciómeghatározás digitális térképpel való támogatásának megvalósíthatóságát is megvizsgáljuk. Egy ilye megoldás kifejlesztéséhez segítséget nyújt, a budapesti telephelyen, már kifejlesztett és forgalomban lévő fogyasztásminimalizáló, vezetési tanácsadó rendszer néhány funkciója. Mivel hivatkozott rendszer más célra lett korábban kifejlesztve ezért szükség van annak architektúra újratervezésére, modulárizálására.

Az ütközéselkerülő rendszer kihívása az, hogy a kötöttpályás jármű haladása során meghatározza azt, mely objektumok vannak, ill. kerülhetnek be a jármű űrszelvényébe, azaz abba a térrészbe, melyen a jármű keresztülhalad. Mindezt olyan módon, hogy a legváltozatosabb időjárási körülmények, különböző napszakok és eltérő forgalmi helyzetek között is megbízhatóan azonosítsák a lehetséges veszélyforrásokat. Megbízhatóságon nem csak azt értjük, hogy minden lehetséges veszélyforrást azonosítson, hanem azt is, hogy ne legyenek téves azonosítások, hiszen azok felesleges fékezéseket indikálnának, ami nem hatékony energiafelhasználáshoz, ill. feleslegesen kialakuló forgalmi zavarokhoz vezet. Ráadásul a rendszer nem csak a lehetséges veszélyforrások azonosítására, hanem a lehetséges optimális beavatkozási szükséglethez való tanácsadásra is képes lesz.

A projekt eredményeképpen tehát olyan komplex rendszer kifejlesztésére számítunk, ami a kötöttpályás járműveknél a hatékony ütközéselkerülés általi mentebiztonság növelésére.

Az NKFIH által támogatott projekt főbb adatai:

  • A projekt címe: „Intelligens vezetéstámogató rendszerek fejlesztése kötöttpályás járművekhez.”
  • A projekt azonosítója: 2018-1.1.2-KFI-2018-00098
  • A projekt időtartama: 2019.01.01 – 2021.12.31
  • A projekt összköltsége: 925.636.939,- Forint
  • A támogatási összeg: 346.105.587,- Forint
  • A projekt megvalósítási helyszíne: 1238 Budapest, Helsinki út 105.

Bővebb információért keresse a projektvezetőt:

Fodor Attila
Mérnöki Szolgáltatások Osztályvezető
E-mail: Attila.Fodor@knorr-bremse.com
Tel: +36 70 944 5506

Share

Innovációs fejlesztés NKFIH támogatással