Sajtóközlemények

ATLAS-L4: Autonóm teherautókat helyez forgalomba a járműipari, szoftverfejlesztési, tudományos és közigazgatási partnerek részvételével megvalósuló finanszírozási projekt

2022. március 29.

Az MAN Truck & Bus, a Knorr-Bremse, a Leoni és a Bosch egyesíti erőit a nagyobb biztonság, rugalmasság és hatékonyság érdekében a logisztikában. A Fernride automatizált logisztikai szolgáltatóval és a BTC Embedded Systems teszteszköz-gyártóval közösen az ATLAS-L4 projekt keretében az évtized közepére első alkalommal akarnak autonóm módon közlekedő teherautókat üzembe helyezni az autópályán. A Fraunhofer-Gesellschaft, a Müncheni Műszaki Egyetem (TUM) és a Braunschweigi Műszaki Egyetem biztosítja a projekt tudományos támogatását, míg a TÜV SÜD és az Autobahn GmbH a gyakorlati megvalósíthatóság és az engedélyezési eljárás tekintetében nyújt szakmai segítséget.

  • ATLAS-L4: Autonóm teherautókat helyez forgalomba a járműipari, szoftverfejlesztési, tudományos és közigazgatási partnerek részvételével megvalósuló finanszírozási projekt

Az ATLAS-L4 (Automatisierter Transport zwischen Logistikzentren auf Schnellstraßen im Level 4 - Automatizált szállítás logisztikai központok között autópályákon, 4. szint) kutatási és fejlesztési projekt tehát eddig egyedülálló módon egyesíti az ipar, a tudomány és az infrastruktúra üzemeltetőinek szakértelmét, hogy holisztikus megközelítést valósítson meg az autonóm járművek nyilvános autópályákon és gyorsforgalmi utakon történő üzemeltetésére. Az ATLAS-L4 célja, hogy megmutassa, hogy megvalósítható a 4. szintű automatizált és így vezető nélküli járművek használata az autópályákon, és ezáltal megteremtse az innovatív szállítási és logisztikai koncepciók alapjait. A projekt így közvetlenül foglalkozik a 2021-ben elfogadott autonóm vezetésről szóló törvény által megnyitott új lehetőségekkel, amelynek köszönhetően Németország világszinten úttörő szerepet játszik. Így az ATLAS-L4 hozzájárul a közúti áruszállítás jövőbiztos kialakításához és Németország mint gazdasági helyszín megerősítéséhez is.

A Szövetségi Gazdasági és Éghajlatvédelmi Minisztérium által finanszírozott projekt átfogó célja, hogy az autópályán a logisztikai csomópontok közötti autonóm vezetéssel hatékonyan hozzájáruljon a forgalmi dugók és balesetek elkerüléséhez, a járművek üzemanyag-takarékosabb üzemeltetéséhez, valamint a kevésbé vonzó vezetési feladatok megszüntetésével ellensúlyozza a járművezetők hiányát.

A tehergépkocsik világszerte nélkülözhetetlenek az áruszállításhoz - de az ágazat nyomás alatt áll: a forgalmi dugók csak Németországban évente több milliárd eurós gazdasági kárt okoznak, a közúti balesetek mintegy 90 százaléka emberi mulasztás eredménye, és a járművezetők hiánya számos vállalat növekedését lassítja. A BGL szakmai szövetség szerint már most is legalább 60 000 hivatásos járművezető hiányzik az országban. Évente körülbelül 17 000 új járművezető kezdi meg a szakmát, míg körülbelül 30 000 hivatásos járművezető vonul nyugdíjba, így a probléma jelentősen növekedni fog.

Erre kínálnak megoldást az autonóm teherautók. Javíthatják a közlekedésbiztonságot, az előre tervezés révén csökkenthetik a torlódásokat, és optimalizálhatják az üzemidőt. Ugyanakkor az autonóm teherautók egyenletesebben közlekednek, üzemanyag-takarékosabbak és ezáltal környezetbarátabbak. Az ellátási lánc mentén - például a raktárakban, az átrakodási pontokon vagy a logisztikai központok között - automatizált folyamatok tehermentesítik a járművezetőket, és így hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a tehergépkocsivezetői munka kellemesebbé váljon: ez jó a szakmának, jó a társadalomnak, jó a vállalatnak, és nem utolsósorban jó a környezetnek - ezáltal egy többszörös win-win helyzet jön létre.

Az ATLAS-L4 projekttel a résztvevők most nagy lépést tesznek az autonóm haszongépjárművek megvalósítása felé. Az évtized közepére az automatizált teherautók autópályán történő üzemeltetésére olyan koncepciót terveznek kidolgozni, amely alkalmazható az iparosításra is. Mindegyik partner a saját szakértelmével járul hozzá a vezető nélküli teherautó prototípusának kifejlesztéséhez.

A projektpartnerek és szerepeik

Az MAN Truck & Bus haszongépjármű-gyártó vállalat felelős a teljes rendszer kifejlesztéséért és az összes komponens járműbe történő integrálásáért. Az MAN felel továbbá a járműhöz történő adatátvitelért és a vezérlőközpont üzembe helyezéséért, amely az autonóm vezetésről szóló törvényben előírt műszaki felügyelet szempontjából felügyeli a tesztvezetéseket.

A Knorr-Bremse, a fékrendszerek világpiaci vezetője olyan speciális, redundánsan kialakított fékrendszert fejlesztett ki, amely minden helyzetben lehetővé teszi a 4. szintű tehergépkocsik biztonságos üzemeltetését.

A Leoni projektpartner biztosítja, hogy a fedélzeti hálózat és az automatizálási rendszer elektronikus vezetékelosztása is mindig megbízhatóan működjön, függetlenül az esetlegesen fellépő hibáktól.

A Bosch Automotive Steering olyan hibatűrő kormányrendszert dolgoz ki az ATLAS-L4 számára, amely megfelel a SAE 4. szintű automatizálás valamennyi követelményének.

A müncheni székhelyű Fernride start-up cég a távműködtetés lehetőségeit vizsgálja a projekt által érintett "hub-to-hub" forgatókönyvben. A Fernride távműködtetési platformjával az autonóm járművek felügyelhetők és szükség esetén távvezérelhetők.

A teszteszközöket gyártó BTC Embedded Systems AG elkötelezett a forgatókönyv-alapú és szimulatív tesztelési megközelítések iránt a járművek teljes körű ellenőrzése és biztonsági validálása érdekében, különös tekintettel a kritikus vezetési helyzetekre.

A projekt keretében a Fraunhofer Intézet az Alkalmazott és Integrált Biztonságért AISEC kifejezetten az automatizált teherautók környezetére szabott módszereket dolgoz ki a biztonsági kockázatelemzéshez.

A TUM Gépjárműtechnikai Tanszéke a menetdinamika különböző aspektusait érintő szakértelmével járul hozzá a közös projekthez, és interakciós koncepciókat dolgoz ki a műszaki felügyelet számára.

A Braunschweigi Műszaki Egyetem Szabályozástechnikai Intézete többek között a 4. szintű teherautók biztonságos üzemeltetésére és az automatizált járművek műszaki öntudatára vonatkozó koncepciókat fejleszt.

A TÜV SÜD a projekt tesztvezetései során az automatizált járművek tesztkörnyezetével kapcsolatos széleskörű tapasztalatait fogja felhasználni, tesztelve a járművek képességeit, valamint a szimuláció érvényességét, és az engedélyezési folyamat részeként a járművek biztonságának értékelését a támogatott projektben.

Az Autobahn GmbH az első "építkezésre-figyelmeztető" kooperatív szolgáltatás bevezetésével lefektette a jövő hálózatba kapcsolt és automatizált közlekedési rendszerének alapjait, és a közútkezelő szempontjából járul hozzá az automatizált vezetés követelményeivel kapcsolatos tapasztalataival az ATLAS-L4 projekthez.

A partnerek véleménye a projektről

MAN Truck & Bus SE

„Az MAN számára az ATLAS-L4 fontos lépés a központok közötti automatizálás felé vezető úton, amellyel már most a Logisztika 4.0 jövőbeni szériaalkalmazásait vizsgáljuk. Az ATLAS-L4 projekt partnereinek átfogó szakértelme felbecsülhetetlen előnyt jelent a jövő autonóm teherautóinak magas biztonsági követelményei és üzemeltetési alkalmassága szempontjából” - mondta Dr. Frederik Zohm, az MAN Truck & Bus kutatási és fejlesztési igazgatója.

Knorr-Bremse Systeme für Nutzfahrzeuge GmbH

„Nagy örömünkre szolgál, hogy projektpartnereinkkel együtt dolgozhatunk azon, hogy az évtized közepére nagymértékben automatizált teherautókat fejlesszünk ki, és így megfelelhessünk a piaci igényeknek. A projekt részeként a Knorr-Bremse felel a redundáns fékrendszerrel kapcsolatos valamennyi kérdésért - ideértve a biztonsági koncepciót is. Ez teszi lehetővé a 4. szintű haszongépjárművek biztonságos és gazdaságos üzemeltetését, és minden helyzetben biztosítja a fékezést és a biztonságos irányítást” – mutatott rá Dr. Jürgen Steinberger, a Knorr-Bremse Systeme für Nutzfahrzeuge GmbH igazgatósági tagja.

Leoni AG

„Hatalmas örömünkre szolgál, hogy partnereinkkel együtt vághatunk bele ebbe az úttörő projektbe. Az eredmények kulcsfontosságú betekintést nyújtanak a nagymértékben automatizált vezetés biztonságos megvalósításába, és segítenek biztonságos rendszereket kifejleszteni a mobilitás új formáihoz” - nyilatkozta Walter Glück, a Leoni WSD fedélzeti hálózatokkal foglalkozó részlegének műszaki igazgatója.

Robert Bosch Automotive Steering GmbH

„A projektpartnerek szakértelmének köszönhetően az ATLAS-L4 projekt lehetőséget kínál számunkra, hogy teljesen automatizált haszongépjárművek kormányrendszereit fejlesszük ki. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy a kormányrendszerek termékfejlesztésénél már a korai szakaszban figyelembe vehessünk olyan követelményeket, mint a robusztusság és a biztonság. Együtt határozzuk meg a haszongépjárművek automatizált vezetésének szabványait” - mondta Jennifer Endres, a Robert Bosch Automotive Steering fejlesztési igazgatója.

Fernride

„Nagyon örülünk, hogy ilyen neves partnerekkel közösen hozhatjuk létre az automatizált teherautókat. Platformtechnológiájával a Fernride távolról vezérelheti a tesztelés alatt álló teherautót, vagy bármikor segítheti az automatizált járművet egy operátor. A Fernride így garantálja az autonóm tehergépkocsik állandó rendelkezésre állását és biztonságos működését minden vezetési helyzetben, és emellett képes megfelelni a „műszaki felügyelet” törvényi feltételeinek is. Az ATLAS-L4 projekttel a logisztika automatizálását segítjük elő” - véli Hendrik Kramer, a Fernride társalapítója és vezérigazgatója.

BTC Embedded Systems

„Az ATLAS-L4 az autóipari szoftverfejlesztés és tesztelés prémium kategóriás eszközeinek gyártójaként kiváló lehetőség a BTC Embedded Systems számára, hogy az MAN-nel és más partnerekkel szoros együttműködésben hatékony és eredményes megoldásként szimulatív, forgatókönyv-alapú tesztelést végezzen felhőalapú környezetben az automatizált járművek egész járműre kiterjedő ellenőrzésére és biztonsági validálására” - mondta Dr. Udo Brockmeyer, a BTC Embedded Systems AG vezérigazgatója.

Fraunhofer Intézet az Alkalmazott és Integrált Biztonságért AISEC

„Ahhoz, hogy a teljesen automatizált teherautók biztonságosan közlekedhessenek az autópályákon, átfogó védelmet kell biztosítani a kibertámadások, például az illetéktelen távoli hozzáférés ellen. Az ATLAS-L4 projekttel azt szeretnénk elérni, hogy a biztonság az autonóm teherautók szerves részét képezze, és a termék teljes életciklusa során érvényesüljön” – mutatott rá Prof. Dr. Claudia Eckert, a Fraunhofer AISEC intézet ügyvezető igazgatója.

Müncheni Műszaki Egyetem, gépjárműtechnikai tanszék

„Az ATLAS-L4 projekttel az automatizált és távvezérelt vezetés területén elért kutatási eredményeinket széria közeli formában valósíthatjuk meg. Ipari és tudományos partnereinkkel együtt az ATLAS-L4 projekttel jelentős mértékben hozzájárulunk a jövő erőforrástakarékos, hatékony és gazdaságos mobilitásához” - mondta Prof. Dr. Markus Lienkamp, a Müncheni Műszaki Egyetem munkatársa.

Braunschweigi Műszaki Egyetem, Szabályozástechnikai Intézet

„Az ATLAS-L4 projekt lehetőséget nyújt a Braunschweigi Műszaki Egyetem Szabályozástechnikai Intézete számára, hogy megvizsgálja az automatizált járművek fejlesztését és forgalomba helyezését prototípus formájában, valamint a jövőbeli sorozatban történő alkalmazásokkal kapcsolatos kérdéseket - különös tekintettel az e rendszerekben rejlő kockázatokra és biztonságra. Az ATLAS-L4 projekt a különböző szaktudású - többek között a járműipar, a szoftverfejlesztés és a tudomány terén jártas - partnerek szoros együttműködése révén jelentősen hozzájárul a biztonságos, automatizált járművek kifejlesztéséhez” - mondta Prof. Dr.-Ing. Markus Maurer, a Braunschweigi Műszaki Egyetem munkatársa.

TÜV SÜD

„A TÜV SÜD számára az ATLAS-L4 projekt kiváló lehetőség arra, hogy hasznosítsuk a nagymértékben automatizált járművek terén szerzett nemzetközi tapasztalatainkat, és biztosítsuk az autonóm teherautók biztonságos, az előírásoknak és szabványoknak megfelelő üzemeltetését” - mutatott rá Patrick Fruth, a TÜV SÜD mobilitási részlegének vezérigazgatója.

Autobahn GmbH des Bundes

„A közúti biztonság, a zökkenőmentes közlekedés és ezáltal a torlódások csökkentése azok a központi feladatok, amelyek megvalósítására fáradhatatlanul törekszünk. A német autópályákat teljesen digitális, hálózatba kapcsolt és automatizált közlekedési rendszerré fejlesztjük” - nyilatkozta Stephan Krenz, az Autobahn GmbH des Bundes igazgatótanácsának elnöke.

Az ATLAS-L4 projekttel, a projektpartnerekkel és a partnerek sajtókapcsolatával kapcsolatos további információk a következő weboldalon találhatók: www.atlas-l4.com/index.html

 

Bucsai Edina

Tel: +36 76 511 738
Mobil: +36 30 428 5115
e-Mail: edina.bucsai@knorr-bremse.com

Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
Knorr-Bremse TruckServices
H-6000 Kecskemét, Georg Knorr u. 8.
Hungary

Kovács Beatrix

Tel: +36 1 2894 109
Mobil: +36 30 190 9710
e-Mail: beatrix.kovacs@knorr-bremse.com

Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft.
Knorr-Bremse Rail Vehicle Systems Budapest
H-1238 Budapest, Helsinki út 105.
Hungary

Sajtólista



Share

ATLAS-L4: Autonóm teherautókat helyez forgalomba a járműipari, szoftverfejlesztési, tudományos és közigazgatási partnerek részvételével megvalósuló finanszírozási projekt