Sajtóközlemények

Tovább növekedik a Knorr-Bremse

2017. március 27.

  • A vállalat hét akvizíciót hajtott végre, amely révén mindkét üzletág tovább bővítette kompetenciáit
  • Az adózás előtti eredmény 2016-ban a 829 millió euró volt (szemben a 2015. évi 977 millió euróval)
  • A Knorr-Bremse piaci pozíciója minden régióban erősödött
  • A nagy összegű beruházások támogatták az innovációt
  • A könyvelt megrendelések elérték a 4,15 milliárd eurós értéket (2015-ben: 3,82 milliárd)

  • „A vállalat annak ellenére tudta tovább erősíteni pozícióját, hogy a piaci környezet lassította a növekedésünket. A következő éveket megalapozva, sikerült a csoportot minden régióban nyereségtermelő, fenntartható növekedési pályára állítani” — mondta Klaus Deller, a Knorr-Bremse AG igazgatóságának elnöke és a Vasúti Járműrendszerek ágazat vezetője.

  • „A K+F tevékenység fókuszában az intelligens alrendszerek összekapcsolhatósága, a vasúti szektor rohamos digitalizációja, a haszongépjárművek dízelmotorjainak hatékonyságnövelése és az önvezetés első fejlesztési projektjei álltak” —mondta Dr. Lorenz Zwingmann pénzügyi vezető.

  • 2016-ban a vállalat kibővítette a budapesti telephelyét, ahol az új termékekbevezetéséhez szükséges gépek és berendezések beszerzése is megtörtént. A Reims melletti Tinqueux-ben új létesítmény épült, a müncheni Fejlesztési Központ pedig új berendezéseket kapott.

A Knorr-Bremse 2016-os pénzügyi évben elért eredményei megalapozták a vállalat hosszútávú növekedési terveit. Ennek egyik lépéseként a vállalat hét akvizíciót indított el, amelyeknek többsége sikeresen le is zajlott az év végéig. A vasúti és haszongépjárművek fék- és fékvezérlőrendszereinek vezető gyártója ismét jóval az értékcsökkenést meghaladó mértékben tudta növelni beruházásait, miközben a kutatás-fejlesztésre fordított kiadásai a jelenlegi magas szinten maradtak. Ezek a lépések a vállalat rendszerportfoliójának bővítését, globális piaci pozíciójának, valamint innovációs képességeinek megerősítését célozták.

Az előző évi rekord értékesítést követően a 2016-os pénzügyi évben, a piac szűkülése következtében a forgalom 5,8 százalékkal, 5,49 milliárd euróra csökkent (2015-ben: 5,83 milliárd euro). Az árfolyamváltozással kiigazított érték ennél enyhébb, 1,9 százalékos árbevételcsökkenést mutat. A visszaesés többek között azzal magyarázható, hogy a vasúti járműpiac Kínában, míg a vasúti árufuvarozási szektor és haszongépjármű piac Észak-Amerikában nyújtott gyengébb teljesítményt. A kisebb bevétel következményeként az adózás előtti eredmény 829 millió euróra csökkent (2015: 977 millió euró). A nettó bevétel 550 millió euro volt (2015-ben: 645 millió EUR), amely 10 százalékos árbevétel-arányos eredménynek (ROS) felel meg (2015-ben: 11,1 százalék volt). A beérkező megrendelési állomány 1 százalékkal nőtt, ami 5,72 milliárd eurót eredménynek felel meg (2015-ben 5,67 milliárd). A lekönyvelt megrendelések jelentős, 8,6 százalékos növekedéssel, 4,15 milliárd euróra emelkedtek (2015-ben: 3,82 milliárd euro).

„A vállalat annak ellenére tudta tovább erősíteni pozícióját, hogy a piaci környezet lassította a növekedésünket. A következő éveket megalapozva, sikerült a csoportot minden régióban nyereségtermelő, fenntartható növekedési pályára állítani” - mondta Klaus Deller, a Knorr-Bremse AG Igazgatóságának Elnöke és a Vasúti Járműrendszerek Ágazat vezetője. “Az akvizíciók önmagukban további, körülbelül 1 milliárd eurós, potenciális piacot biztosítanak számunkra. A müncheni telep új Fejlesztési Központjának megnyitásával pedig tovább formálhatjuk az iparágunk jövőjét olyan területeken, mint például a rendszerek összekapcsolódása, az automatizált vezetés, digitalizálás és energiahatékonyság” – tette hozzá Klaus Deller.

A felvásárlások erősítik a vasúti és haszongépjármű üzletágat is

A Knorr-Bremse a TMD Friction súrlódóanyag gyártó vasúti üzletágának és az ICER Rail vegyesvállalat kimagaslóan teljesítő részvényeinek felvásárlásával bővítette termékportfólióját. Az eddig a Vossloh AG tulajdonában lévő Electrical Systems (a továbbiakban: KiepeElectric) felvásárlásával a Knorr-Bremse már fejlett járművezetési technológiai megoldásokat is kínál a metrók, könnyű vasúti járművek, regionális vasúti hálózatok, valamint az elektromos meghajtású haszongépjárművek terén is.

A nagy-britanniai GT Group és a Bosch Japánban használt közúti haszongépjárműveihez erőátviteli alkatrészeket gyártó TRS üzletág felvásárlása lehetőségeket teremtett a közúti haszongépjármű szektor fejlesztésére is. A tedrive (a továbbiakban: SteeringSystems) akvizíciójával a Knorr-Bremse belépett a kormányszerkezetek piacára, teljesítve ezzel az egyik legfontosabb előfeltételét annak, hogy egyetlen forrásból biztosítsa a vevők számára az automatizált vezetéshez szükséges integrált, hosszirányú és oldalirányú kontrollalgoritmusokkal rendelkező vezetéssegítő rendszereket.

2016. szeptember elején a Knorr-Bremse ajánlatot tett a tőzsdén is jegyzett svéd gépkocsi gyártónak, a Haldexnek. A vállalat célja az, hogy a Haldex-szel együttműködve a Knorr-Bremse kibővítse termékportfólióját a pótkocsifékek és légrugós felfüggesztésű rendszerek szegmensében, és továbbfejlessze a teherautó-pótkocsi kombinációk automatizált vezetési és/vagy önvezető rendszereit. A vállalat már minden szükséges lépést megtett az akvizíció véglegesítéséhez, az egyesült államokbeli és EUs trösztellenes hatóságok jóváhagyására van még szükség.

A Knorr-Bremse hossztávú céljait szolgálják a jelentős K+F beruházások

Hosszútávú tervei teljesülése és piaci pozíciójának megerősítése érdekében a Knorr-Bremse az elmúlt pénzügyi évben összesen 195 millió euró értekű beruházást hajtott végre (2015-ben: 210 millió euro). A beruházások értéke meghaladta a 179 millió eurónyi értékcsökkenést (2015-ben: 199 millió euró volt). 2016-ban a vállalat kibővítette a budapesti telephelyét, ahol az új termékek bevezetéséhez szükséges gépek és berendezések beszerzése is megtörtént, a Reims melletti Tinqueux-ben is épült egy új létesítmény, a müncheni Fejlesztési Központot pedig is új berendezéseket kapott.

A kutatás-fejlesztésre és vevő-specifikus termékfejleszésre fordított teljes beruházás összege 2016-ban elérte a 328 millió eurót (2015-ben: 347 millió euró), amely, csakúgy, mint az előző évben, az árbevétel 6 százalékát tette ki. Ezek fontos beruházások voltak, amelyek révén a Knorr-Bremse aktívan képes formálni az iparág jövőjét. A K+F tevékenység fókuszában az intelligens alrendszerek összekapcsolhatósága, a vasúti szektor rohamos digitalizációja, a haszongépjárművek dízelmotorjainak hatékonyságnövelése és az önvezetés első fejlesztési projektjei álltak.

A németországi telephelyen dolgozó munkavállalók száma 5044-re emelkedett

2016 végén a Knorr-Bremse Csoportnak összesen 24 565 munkavállalója volt (bérelt munkerő nélkül 22 221). Ez az előző évhez képest 1,2%-os növekedést jelent (2 százalék a bérelt munkaerő nélkül). Az európai régióban dolgozik a Csoport munkavállalóinak 57,2 százaléka, szemben az előző évi 53 százalékkal. A Knorr Csoport dolgozóinak 18 százaléka dolgozik az amerikai kontinensen (2015-ben ez 19,7 százalék volt) és 24,8 százaléka Ázsiában/Ausztráliában (2015-ben 27,3 százalék). A hat németországi létesítményben (Aldersbach, Berlin, Drezda, Holzkirchen, München és Schwieberdingen) az év végére a munkavállalók száma 5 044-re növekedett, beleértve a bérelt munkaerőt is (2015-ben: 4 742).

A vállalkozás fejlődése ágazatok szerint

A Vasúti Jármű Rendszerek ágazat 2,99 milliárd eurós forgalmat könyvelhetett el (2015-ben: 3,34 milliárd euró). Az értékesítésből származó bevétel alakulása tükrözi a kínai piac nagysebességű vonatok iránti keresletének hirtelen csökkenését, és az észak-amerikai tehervonat és mozdony üzletág átmeneti lassulását. A Knorr-Bremse-nek részben sikerült ellensúlyoznia az eladások csökkenését a helyi érdekű vasutak irányába történő értékesítés növelésével és/vagy a vasúti szolgáltatások üzletágon keresztül.

A Haszongépjármű Rendszerek üzletág 2,52 milliárd eurós forgalma valamivel nagyobb volt, mint az előző évben (2015-ben: 2,49 milliárd euró). A teherautó és pótkocsi ágazat Európában és Ázsiában, különösen Kínában jól teljesített, ellensúlyozva az észak-amerikai piac átmeneti hanyatlását.

A hosszútávú, jelentős megrendelések erősítik a Knorr-Bremse pozícióját a különböző régiókban

Az európai/afrikai régiókban a forgalom 4,2 százalékot emelkedett, azaz 2,73 milliárd euróra nőtt, ami általánosságban a vasúti és haszongépjárművek piacának stabilitását jelzi. A Vasúti Jármű Rendszerek ágazat meg tudta őrizni erős piaci pozícióját, számos fontos megrendelést könyvelhetett el, mint például a belga vasútüzemeltető SNCB 445 darab emeletes vasúti szerelvény beszállórendszerének megrendelése a Bombardiertől, vagy a 222 budapesti metrószerelvény fékrendszerének korszerűsítése. A Haszongépjármű Rendszerek ágazat az eredményeket a fékvezérlés szegmens piacvezető pozíciójára építve érte el.

Az amerikai kontinensen az értékesítése 1,22 milliárd euróra esett vissza (2015-ben: 1,43 milliárd euró volt). Ez ugyan 14,9 százalékos csökkenést jelent, a vállalatnak azonban sikerült jelentős megrendeléseket szereznie a haszongépjármű szektorban. Ilyen például az International Truck, az amerikai gyártó, amely a legfejlettebb vezetéssegítő rendszert, a Bendix Wing-man Advanced rendszert telepítette alapfelszerelésként az új LT teherautó szériáihoz. A Bendix szintén fontos, hosszútávú szerződéseket kötött számos haszongépjármű gyártóval.

Dél-Amerikában, többek között a brazíliai gazdasági válság miatt, hiányzott a lendület mind a vasúti járművek, mind a haszongépjárművek szektorában. Ezért nagy öröm, hogy a Knorr-Bremse ennek ellenére tudott hosszútávú megrendelést szerezni Dél-Amerika legnagyobb vasúti-logisztikai üzemeltetőjétől, a RUMO/ALL vállalattól. A megrendelés keretében a Knorr-Bremse 8 500, cukornádat szállító vasúti szerelvényt fog korszerűsíteni új, hatékony fékberendezések telepítésével. A Knorr-Bremse kizárólagos jogot szerzett a következő tizenöt évben a fékek karbantartására is.

Az Ázsiai/Ausztráliai régiókban az értékesítés 13,1 százalékkal, 1,55 milliárd euróra csökkent (2015-ben: 1,78 milliárd euró volt). Ez elsősorban a nagysebességű vonatok és mozdonyok iránti gyengébb kínai keresletnek volt betudható. Ezzel szemben a haszongépjármű ágazat jelentős növekedést könyvelhetett el. A Knorr-Bremse megnyert egy jelentős megrendelést Indiában, ahol a vállalat az állami vasútüzemeltető, az Indian Railways 800 darab kétszekciós mozdonyához szállítja majd a fékrendszereket. A megrendelési csomag magába foglalja a 800 kétszekciós mozdony közül 250 fékrendszerének karbantartását is, legalább tizenhárom évre.

A Knorr-Bremse segíti a rászorulókat

A Knorr-Bremse felelős vállalati polgárként cselekszik. Társadalmi felelősségvállalása két pilléren, a Knorr-Bremse Global Care e.V. és a Knorr-Bremse Local Care programján nyugszik. Független karitatív szervezetként a Global Care világyszerte támogatja a rászorulókat és a 2016-os pénzügyi évben 1,92 millió euró támogatást kapott a Knorr-Bremse-től, amelyből 52 ezer rászorulónak nyújtott segítséget. A Local Care a Knorr-Bremse telephelyeken dolgozó munkavállalók helyi közösségeket támogató tevékenységeit fogja össze világszerte.

A vállalat bizakodással tekint a 2017-es pénzügyi év elé

A 2017-es fiskális évben a Knorr-Bremse a jelentős geopolitikai bizonytalanságok miatt rendkívül bizonytalan piaci környezetre, valamint a világ fontos régióiban csökkenő beruházási aktivitásra számít, ezért mérsékelt globális gazdasági növekedést vár. A Vasúti Jármű Rendszerek ágazat növekedése mellett az OE piac stabil fejlődését vetíti előre minden régióban. A Haszongépjármű Rendszerek ágazatban is visszafogott piaci növekedést várnak.

“A piaci környezet folytatódó bizonytalansága ellenére ragaszkodunk kijelölt irányhoz, a fenntartható és nyereségtermelő növekedéshez 2017-ben is. A vevőink érdekeire tekintettel fenntartjuk az iparági átlag feletti beruházási szintet” – jelentette ki Klaus Deller. “Az automatizált vezetés, a villamosítás és digitalizálás átalakítja az iparágunkat. A Knorr-Bremse a rendszerek összekapcsolhatóságának és integrálhatóságának fejlesztésével, illetve a folyamatosan bővülő termékportfólióval aktív részese ennek az átalakulásnak. Mindezek miatt, a jövőben is mi leszünk a járműgyártók és üzemeltetők első számú üzleti partnere.”

 

Bucsai Edina

Tel: +36 76 511 738
Mobil: +36 30 428 5115
e-Mail: edina.bucsai@knorr-bremse.com

Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
Knorr-Bremse TruckServices
H-6000 Kecskemét, Georg Knorr u. 8.
Hungary

Kovács Beatrix

Tel: +36 1 2894 109
Mobil: +36 30 190 9710
e-Mail: beatrix.kovacs@knorr-bremse.com

Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft.
Knorr-Bremse Rail Vehicle Systems Budapest
H-1238 Budapest, Helsinki út 105.
Hungary

Sajtólista


Letöltések és szolgáltatások


Share